Publications

Peer-Reviewed publications (in english)

"Private vs. public schooling: The role of school composition?", with Elke Claes, International Journal of Educational Research, 2026, vol. 135, 102863.

"Shifting preferences: COVID-19 and higher education application", with Étienne Dagorn and Elena Meroni,  Applied Economics, 2025, online first.

"Evaluating the effectiveness of two Milan’s congestion limitation policies: Charge increase and vehicle type limitation", with Valeria Maria Urbano, Transport Policy, 2025, vol. 165, p. 17-27.

"Persistent impacts of the COVID-19 pandemic on student outcomes in Italy", with Mara Soncin, Research in Economics, 2025, vol. 79 n°2, 101031.

"Dropping out of university in response to the COVID-19 pandemic", with Étienne Dagorn, Economics of Education Review, 2025, vol. 104, 102604.

"Digital instructional leadership and teaching practices in an emergency context: Evidence from Italy", with Mara Soncin, Educational Management Administration & Leadership, 2024, online first. 

"Cycling in the aftermath of COVID-19: An empirical estimation of the social dynamics of bicycle adoption in Paris", with Guilhem Lecouteux, Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 2024, vol. 25, 101115.

"In the eye of the storm: the disrupted career paths of young people in the wake of COVID-19?", with Sabina Issehnane, The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy, 2024, vol. 24 n°2, p. 565–596.

"What are the medium-term educational and labor market effects of private schooling?", Applied Economics, 2023, vol. 55 n°57, p. 6759–6775.

"Private schooling and unhealthy lifestyle in France", Applied Economics Letters, 2023, vol. 30 n°14, p. 1891-1895.

"Do private schools increase academic achievement? Evidence from France"Education Economics, 2023, vol. 31 n°2, p. 247-274.

"What is the short-term impact of decreasing the speed limit for motor vehicles on bicycle commuting ? Evidence from French cities during Covid-19 pandemic", The B.E. Journal of Economic Analysis & Policy, 2023, vol. 23 n°1, p. 261-269.

"Couple formation is prolonged not postponed. New Paths to Union Formation in Contemporary France", with Marie Bergström, European Journal of Population, 2022, vol. 38 n°5, p. 975–1008.

"Genèses et conséquences des transformations récentes de l’enseignement supérieur", Revue d'histoire des sciences humaines, 2022, vol. 40, p. 257-274.

"How inequalities in academic performance evolve in lower secondary school in France: A longitudinal follow-up of students", with Joanie Cayouette-Remblière, Population-E, 2019, vol. 74  n°4, p. 507-540.

"Comment évoluent les inégalités de performances scolaires au collège ? Un suivi longitudinal des élèves entre la 6e et la 3e", with Joanie Cayouette-Remblière, Population-F, 2019, vol. 74 n°4, p. 551-586.

"Les trajectoires socialement et spatialement différenciées des étudiants franciliens", with Leïla Frouillou, Formation emploi, 2019, vol. 135 n°1, p. 7-28.

"Régime par répartition dans l'enseignement supérieur : fondements théoriques et estimations empiriques", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, Économie et institutions, 2018, vol. 27, p. 1-30.

"Les trajectoires des demandeurs d’emploi passés par l’activité réduite : une analyse croisée quantitative et qualitative", with Sabina Issehnane, Fabrice Gilles and Leila Oumeddour,  Socio-économie du travail, 2018, vol. 3 n° 1, p. 31-68.

"Happiness, health and well-being in a life course perspective: quantitative data collection and analysis of sequences of subjective indicators", with Eva Lelièvre, Sophie Le Coeur and Nicolas Robette, Social Well-Being Review, 2017, vol. 4, p. 53-64.

"Tuition fees and social segregation: lessons from a natural experiment at the University of Paris 9-Dauphine", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec,  Applied Economics, 2016, vol. 48 n° 40, p. 3861-3876.

"De la mise en concurrence à la mise en marché de l'enseignement supérieur", with Hugo Harari-Kermadec, Formation emploi, 2015, vol. 132, p. 91-103.

"To gain or not to lose ? Tuition fees for loss averse students", with Guilhem Lecouteux, Economics Bulletin, 2015, vol. 35 n° 2, p. 1005-1019.

"Frais d'inscription dans l'enseignement supérieur et régimes d'Etat-providence: une analyse comparative", Education et sociétés, 2015, vol. 36 n° 2, p. 119-141.

"Faut-il (vraiment) augmenter les frais d'inscription à l'université ?", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, Revue française d'économie, 2012, vol. 27 n° 3, p. 145-183. 

Books

Chauvel Séverine, Clément Pierre, Flacher David, Harari-Kermadec Hugo, Issehnane Sabina, Moulin Léonard, Palheta Ugo. 2015. Arrêtons les frais ! Pour un enseignement supérieur gratuit et émancipateur, Paris, Raisons d’agir, 156 p.

Books chapters

  • "Academic resilience and policy reform in France", with Priya Maurya, Risk, in Volante Louis, De Witte Kristof, Giancola Orazio, Salmieri Luca, Klinger Don A. (ed.), Resilience, and Recovery Across Global Education Systems, 2026, Routledge, p. 30-50.
  • "Le financement de l’enseignement supérieur, outil de sélection ou d’émancipation ?", with David Flacher, in Gargani Julien, Jacq Annick (ed.), Choisir ou être choisi. Approches critiques de la sélection, 2025, MSH Paris-Saclay Éditions, n°14, p. 161-176.
  • "Quels sont les effets de la pandémie de Covid-19 sur l’insertion professionnelle des jeunes ?", with Sabina Issehnane, in Couppié Thomas, Épiphane Dominique, Joseph Olivier, Personnaz Elsa (ed.), Après la formation initiale : les vicissitudes du parcours professionnel, 2024, Céreq Echanges, n° 25, p. 29-40.
  • "Analyser les trajectoires universitaires d'étudiants en AES et en droit pour saisir les différences entre universités en Île-de-France (base SISE)", with Leïla Frouillou, in Cordazzo Philippe (ed.), Parcours d'étudiants. Sources, enjeux et perspectives de recherche, 2019, Collection Grandes Enquêtes de l'Ined, p. 59-74.
  • "Marchandisation ou gratuité dans l’enseignement supérieur", with David Flacher, Hugo Harari-Kermadec and Cécilia Rikap, in Bance Philippe, Fournier Jacques (eds.), Éducation et intérêt général, 2019, Presses universitaires de Rouen et du Havre, Chapitre 28, p. 573-594.
  • "D'une éducation par "capitalisation" à une éducation par "répartition"", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, in Abecassis Philippe, Coutinet Nathalie (eds.), Économie sociale : crises et renouveaux, 2015, Presses Universitaires de Louvain, vol. 5, p. 343-350.
  • "Frais d’inscription et parcours des étudiants dans l’enseignement supérieur", with Séverine Chauvel, Pierre Clément, David Flacher, Hugo Harari-Kermadec, Sabina Issehnane, and Ugo Palheta, in Boudesseul Gérard et al. (eds.), Réussite scolaire, réussite professionnelle, l’apport des données longitudinales, 2014, Relief - Céreq, n° 48, p. 139-151.
  • "Contributory education scheme: theoretical basis and application", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, in Caparrós Ruiz Antonio (ed.), Investigaciones de economia de la educacion, 2011, vol. 6, p. 495-502.

Other publications

"Enseignement supérieur : plaidoyer pour un nouveau modèle", France Forum, 2023, n° 414, p. 70-72.

"Quels ont été les effets de la pandémie sur l'abandon des études à l'université ?", with Etienne Dagorn, Blog de l'AFSE, 2023, online.

"Avec la pandémie, les abandons d’études ont-ils augmenté à l’université ?", with Etienne Dagorn, The Conversation, 2023, online.

"Les allocations étudiantes au Danemark, un modèle à suivre ?", The Conversation, 2022, online.

"Vers un financement privé ou public de l’enseignement supérieur ?", Silomag, 2018, n°8, online.

"Comment la globalisation bouleverse l'université", with Leïla Frouillou and Hugo Harari-Kermadec, The Conversation, online, 2018, online.

"La mercantilización de la universidad francesa", with Eric Berr, Diálogos sobre educación, 2017, vol. 8 n° 14, p. 1-6.

"La mise en marché de l’Université", with Eric Berr, Sciences critiques, 2017, online.

"Quels sont les effets de l’introduction de frais d’inscription dans les universités ? Une approche théorique et empirique", Regards croisés sur l’économie, 2015, vol. 16, p. 145-161.

"Doit-on faire les frais des droits d’inscription ?", La vie des idées, 2015, online.

"Instauration des frais d’inscription dans l’enseignement supérieur : limites et alternative", with Séverine Chauvel, Cahiers français, 2014, n° 384, p. 67-71.

"Une hausse des frais d’inscription en France est-elle inéluctable ou même simplement souhaitable ?", Savoir/agir, 2014, vol. 29, p. 43-50.

"Frais de scolarité dans l’enseignement supérieur. Arguments et résistance international", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, Contretemps, 2012, online.

"Économie formelle. Misère des théories orthodoxes", with Hugo Harari-Kermadec, Contretemps, 2010, online.

Research reports

Tracing Educational Inequalities in Primary and Secondary Schools. Insights from a Systematic Review of Longitudinal and Repeated Cross-sectional Studies, with Panagiotis Kampylis et al., LINEup WP2 - Deliverable 2.1, 2024, 88 p.

Le recours à l’activité réduite : déterminants et trajectoires des demandeurs d’emploi, with Fabrice Gilles, Sabina Issehnane, Leila Oumeddour and Florent Sari, Rapport de recherche, Cnam-CEET, 2016, vol. 99, 99 p.

L’utilité sociale de la dépense publique, with Denis Abecassis, Philippe Batifoulier, Nicolas Da Silva and Victor Duchesne, Études de l'agence d'objectifs de l'Ires, 2016, 334 p.

"Le recours à l’activité réduite : déterminants et trajectoires des demandeurs d’emploi", with Fabrice Gilles, Sabina Issehnane, Leila Oumeddour and Florent Sari, Pratiques et impact des activités réduites, Collection études et recherches, Pôle emploi, n° 8, p. 5-95.

Miscellaneous

"Comment se fabriquent des offres scolaires inégales ?", with Joanie Cayouette-Remblière and Fanny Jedlicki, Document de travail de l'Ined, 2018, n° 241, 114 p.

""En marche" vers la destruction de l'université", with Eric Berr, Note des économistes atterrés, 2018, 20 p.

"Financing higher education: a contributory scheme", with David Flacher and Hugo Harari-Kermadec, IEB Working Paper, n°2013/34, 22 p.

Ph.D. dissertation

Frais d'inscription dans l'enseignement supérieur : enjeux, limites et perspectives, Ph.D. dissertation, 2014, Université Paris 13, Paris, 362 p.

Habilitation to supervise research (HDR)

De l’école à l’âge adulte : trajectoires individuelles et inégalités, Habilitation à diriger des recherches (HDR), 2024, Université Paris Est-Créteil.